چه موقع برای ازدواج کردن و تشکیل زندگی زناشویی باید اقدام کرد؟
تاريخ : شنبه 28 / 9 / 1391برچسب:, | 5:15 AM | نویسنده : امید

امروزه ازدواج کردن با این وضع و شرایط مالی کار هر کسی نیست و دل و جرات می خواهد، کسی که قدم پا پیش می گذارد و درخواست ازدواج می دهد بایستی از تمام جهت کامل و بی عیب و نقص باشد تا بتواند دل عروس خانم را راضی کند. جدا از هزینه های مراسم و ... می داند که باید بعد از تشکیل خانواده مسئولیت را قبول کرده و مشکلات را یکی یکی از بیخ گوش بگذراند.
دیدگاهی که تا به این جا بررسی شد نگاه فردی است که خود را در میدان نبرد سهمگینِ دنیا تنها و بی یاور می بیند و می داند که باید یکه و تنها با همه مشکلات بجنگد. در برخی از جنگ ها او پیروز می شود و در برخی دیگر دنیا. البته این را هم خوب می داند که قدرت و زور دنیا بسیار بیشتر از اوست، به همین دلیل گاه سعی می کند قبل از وارد شدن به میدان جنگ (مثل ازدواج) انصراف و شکستش را به دنیا اعلام نماید.
اما به راستی چقدر نگاه اهل یقین به دنیا زیباتر از نگاه مادی بسیاری از مردم است. اینکه بدانی خدایی هست که در همه حال پشتیبان و یاور توست و دورادور حمایتت می کند. به تو می گوید: «بنده من تو وارد میدان شو و به من توکل کن، پیروزیت با من.»
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: «باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان صالح و شایسته خود را همسر دهید. اگر فقیر باشند خدا به کرم و لطف خود غنی و بی نیازشان می کند. خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است.» این وعده و تضمین صریحی است که خداوند به بندگان با ایمان خود داده است
در اسلام نیز تلاش برای کسب مادیات و داشتن زندگی راحت اهمیت فراوان دارد اما همین دین و مبلغان آن ازدواج نکردن به علت فقر را جایز ندانسته، و حتی ازدواج را وسیله‌ای برای افزایش روزی می دانند. در این رابطه آیات و روایات فراوانی وجود دارد.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: «باید مردان بی زن و زنان بی شوهر و بندگان و کنیزان صالح و شایسته خود را همسر دهید. اگر فقیر باشند خدا به کرم و لطف خود غنی و بی نیازشان می کند. خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است.»   (سوره نور/ آیه 32.)
این وعده و تضمین صریحی است که خداوند به بندگان با ایمان خود داده است و به واقع چه تضمینی مطمئن تر و بالاتر از تضمین خداوند به بنده!
پیامبر گرامی اسلام نیز می فرمایند: «مَن تَرَک التَزویج مُخافَه العیله فَقَد ساء ظَنَهُ بِالله عَزوجَل اِنَّ اللهَ یَقول: اِن یَکوُنُوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ الله مِن فَضلِهِ (وسائل الشیعه، ج3، ص5.)؛
هرکس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کند به خدا سوءظن برده است، زیرا خداوند می‌فرماید: اگر(زن و شوهر) فقیر باشند، خدا هرکدام را از کرم خود بی نیاز می کند.»
و در جای دیگر می فرمایند: «اِتَخِذُوا الاهل فَانَّهُ ارزُق لَکُم؛  همسر بگیرید که به یقین رزق شما را زیاد می کند.»
و در سخنی دیگر فرمودند: «مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردی‌شان را زیاد گرداند.» (همان ،ص 7.)
پس به خدا توکل کنید و در صورت داشتن آمادگی برای ازدواج اقدام کنید و در این راه از مشکلات مالی نهراسید که یاوری چون خدا دارید که در توانمندی او شکی نیست. همانگونه که تا به حال شما را روزی داده از این به بعد همسر و فرزندانتان را هم روزی می دهد. البته در این راه از امور ناشایستی چون ریخت و پاش بسیار و اسراف، چشم و هم چشمی و... بپرهیزید تا خداوند نیز از شما راضی باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم